fredag 30 maj 2014

Trend is your friend?

Med all rätt så poppar det upp då & då upp farhågor om att börsen för tillfället är övervärderad. Den som som lyssnat på dessa och avstått från att investera under de senaste åren är dock troligtvis rätt så besviken på det beslutet. Personligen är jag fullt övertygad om att en mindre rolig nedgång kommer att komma.

Kruxet för en vanlig simpel dödlig är att veta NÄR en krasch verkligen håller på att inträffa och på så vis veta när det är dags att stiga åt sidan.

Själv håller jag koll på EMA 12/24. Så länge dessa befinner sig på rätt sida skjuter jag till kapital på börsen. Just nu har så varit sedan augusti 2012. För tillfället med rätt god marginal. Således skjuter jag in pengar i både min "riskfyllda" och lite längre portfölj.

I de fall dessa linjer skulle korsa varandra åt andra hållet och indikera en längre nedgång så finns en stor chans att jag låter hela portföljen hoppa likvid i väntan på att de indikerar uppgång igen.

Måttet är inte helt perfekt och ett par falska signaler uppstår som gör att man missar ett par procent. Grafen nedan visar historik bak till 2010. För de med tillgång till eget TA-program så ser det ännu mer intressant ut om man kikar längre bak i grafen.

 

När 12 är över 24 ser läget ljust ut. När 12 istället är under 24 så ser det mindre bra ut. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar