fredag 30 maj 2014

Charmen med en raket

I all litteratur, i så gott som alla intervjuer med framgångsrika investerare så läser man gång på gång samma sak. Investera långsiktigt i stabila bolag med återkommande utdelningar och bra finanser.

Ändå. Det är bra mycket roligare att göra helt tvärtom. Leta upp ett litet skruttbolag, investera ett par tusenlappar. Worst case gå all-in och hoppas på det bästa. I alltför många av fallen slutar det med det sämsta.

Jag har ägnat en hel del tankar åt detta då jag också fångas av charmen med raketer. Drömmen om 1000% som ska göra en ekonomiskt oberoende. Personligen har jag gjort många misstag på resans gång och på det viset förlorat onödigt mycket kapital.

Men denna blogg handlar till viss del om kommande raketer och jag är fullt övertygad om att det går att navigera sig rätt genom alla de fallgropar och stup som finns därute.

Efter mycket funderande över vad för fel jag gjorde till en början så kom jag fram till två stycken saker som gång på gång gick igen på de sämsta köpen jag någonsin gjort (passar även in på några av de bättre men det beror mest på tur).

Gått in i ett bolag jag inte läst på tillräckligt om
Jag läste inte på om bolaget, bildade mig inte en egen uppfattning. Köpte några aktier och förstod inte riktigt vad som hände, hade inte ens kikat på värderingen. Helt plötsligt kom det nyheter som jag inte fattade ett jota om och kunde därför inte agera när det behövdes som mest.

Vägde inte investeringen mot andra alternativ
Jag letar numera varje vecka efter nya investeringar. Läser på, letar efter presentationer och i bästa fall kommer bolaget så pass långt i mitt filter att jag börjar räkna på det. Men så gjorde jag inte tidigare. Då var det tunnelseende på ett bolag, ägnade inte en tanke åt att det kanske kunde finnas andra bolag som var bättre.

Slutsats: Information, information, information.........att investera tid i att läsa på ordentligt om ett bolag lönar sig definitivt i längden. Det garanterar inte att du alltid gör lyckade investeringar men det ger dig bättre verktyg i lådan när det gäller att ta beslut om det är dags att gå ur med förlust.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar